Consivo Group (”Consivo”) fortsätter sin expansion och förvärvar Hygiengruppen i Sverige AB (”Hygiengruppen”). Hygiengruppen som är specialiserade på att optimera hygienprocessen inom hotell och restaurangmarknaden i Sverige är en god komplettering i Consivos portfölj. Förvärvet är ett led i Consivos strategi för lönsam tillväxt och det breddar vårt erbjudande till nya verksamhetsområden, närliggande till våra befintliga verksamheter. ”Jag är väldigt glad att hälsa Hygiengruppen välkomna till Consivo. Förvärvet medför att vi tar steget in på ett nytt verksamhetsområde som angränsar till flera av våra befintliga bolags verksamheter. Vi ser goda möjligheter att vidareutveckla Hygiengruppen, dels genom deras starka kunderbjudande, dels genom att dra nytta av våra erfarenheter ifrån koncernens andra bolag.”, säger Pål Netsman, Koncernchef Consivo Group.”Vi på Hygiengruppen ser fram emot att bli en del av Consivo. Vi ser många likheter i sättet att se på hur vi driver våra affärer, inte minst vad gäller att alltid sätta kunden i fokus och leverera största möjliga kundnytta. Vi uppskattar också Consivos decentraliserade affärsmodell där vi i ledningen får stor frihet att driva Hygiengruppen vidare, med stöttning från Consivo och de andra bolagen i koncernen.”, säger Stefan Berggren, VD Hygiengruppen i Sverige AB
UVD-Robot är en desinfektionsrobot som desinficerar ytor med hjälp av UVC-ljus. Roboten används som en del av i den vanliga städrutinen och syftar till att förhindra och minska spridningen av infektionssjukdomar, virus, bakterier och andra typer av skadliga organiska mikroorganismer.
UVD-Robots utvecklades ursprungligen för sjukhus men används nu inom ett flertal branscher såsom hotell, flygplatser, gallerior, kontor, gym etc. Roboten används i över 50 länder.
Avtalet inkluderar försäljning, service och support i Sverige av UVD Robot.
”Hygiengruppen är stolta över att få representera och introducera denna högteknologiska automatiska desinfektionslösning i Sverige. UVD-Robots är världsledande och har visat sig vara effektivt i miljöer såsom sjukhus, skolor, gym, kontor, flygplatser, gallerior, arenor och var som helst där stora grupper av människor samlas. Roboten gör det möjligt för företag både inom och utanför sjukvården, att på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt, hygiensäkra lokaler för personal, kunder och besökare, säger Stefan Berggren, VD för Hygiengruppen.”
”Vi på UVD-Robots är glada över samarbetet med Hygiengruppen och att vi kan dra nytta av deras engagemang och utmärkta kundservice. Detta strategiska partnerskap kommer att hjälpa oss att sprida vår prisbelönta UVD-Robot runt om i Sverige samt bidra i den pågående kampen mot COVID-19”, säger Per Juul Nielsen, CEO vid UVD Robots.
Nu öppnar Brasserie Astoria äntligen upp sina portar, 15 mars är det dags för de första gästerna. Efter en omfattande renovering av den gamla biografen har det växt fram en fantastisk restaurang. Bottenvåningen kommer att förvandlas till ett internationellt brasserie med ambitionen att skapa ett levande socialt utrymme fullt av liv – dag och natt.
Hygiengruppen kommer att finnas på plats för att leverera tjänster och produkter för Säker Hygien inom Disk och lokalvård.
Dags att säkra din restaurangmiljö så långt du kan?
Många har en salladsbuffé och det kan vara svårt att be alla gäster tvätta händerna innan de tar i tänger och skedar som ligger i buffén.
Det är inte många som har tvål och vatten innanför dörren till sin restaurang, sjukhus, kontor, butik eller skola, förskola. Då kan det vara bra att komplettera med handsprit eller alcogel för att minimera spridningen av bakterier.
Hör av dig till oss och beställ info@hygiengruppen.se eller 08-511 700 77
Här svarar Hygiengruppens egen dr Disk på alla frågor som rör diskrummet.
Min kompis diskmaskin
Hej Doktor Disk. En av mina kompisar i restaurangbranschen har en diskmaskin som är helt vit på insidan. Jag har sagt till honom att han måste ordna det, för att så ska inte maskinen se ut. Jag tror att det kan försämra diskresultatet och kanske förgifta gästerna?
Hälsningar Orolig kompis
Hej Vänligt av dig att hjälpa din kompis med den här frågan. Det vita på insidan av maskinen är kalk och är ur en generell synvinkel ofarligt. Däremot påverkar det både maskinen och diskresultatet till det sämre! Det här var ett vanligare problem förr men vi ser det emellanåt när vi kommer till en restaurang som inte har ett serviceavtal. Problemet åtgärdas med avkalkning. Ur ett mer hållbart och långsiktigt perspektiv rekommenderar jag din kompis att arbeta med en seriös diskleverantör – till exempel Hygiengruppen, så slipper din kompis dylika problem.
All inclusive på jobbet? Med Hygiengruppens HTM-program kan du fokusera på kärnverksamheten.
– Facility Management handlar om att kunden fokuserar på sin kärnverksamhet, säger Anna-Kari Hermansson på Hygiengruppen. Hon har över femton års erfarenhet från olika Facility Management-företag och är sedan årsskiftet ansvarig för Hygiengruppens Hygiene Total Management-program som riktar sig till hotell, konferensanläggningar och större restauranger.
– Idag har nästan inga större företag egen personal i receptionen, säger hon och berättar hur Facility Managementbranschen utvecklats under de senaste tjugo åren. Det började inom tjänstesektorn, med exempelvis bemanning av en reception, och fortsatte till industrisektorn där Facility Management blev en integrerad del av företagets produktion och värdeskapande verksamhet. Nu börjar även hotell- och restaurangbranschen se fördelarna och hur olika processer kan effektiviseras.
Det handlar om flöden – vad som ska göras, hur det ska göras och vem som ska göra det.
Anna-Kari Hermansson
– Med Hygiengruppens Hygiene Total Management (HTM) tar vi ett helhetsgrepp på allt som har med hygien att göra, fortsätter Anna-Kari, från entrémattor, lokalvård, förbrukningsmaterial i form av papper och kem till tvätt och avfall.
På ett hotell kan Hygiengruppen exempelvis sköta både lokalvård, housekeeping, fönsterputs och nattportiertjänster, eller hjälpa köket med egenkontrollprogram. En form av all inclusive – fast på jobbet istället för på semestern.
– Det handlar om flöden – vad som ska göras, hur det ska göras och vem som ska göra det. Arbetet följs upp, säkerhetsställs och vi jobbar kontinuerligt med förbättringar, säger Anna-Kari och poängterar att för någon som inte arbetar med hygienfrågor på heltid är det svårt att hålla sig á jour med regler och utveckling från exempelvis Svensk miljöbas, Svanen, Krav eller ISO-certifieringar.
– Det viktiga är att man får ihop helheten, fortsätter hon och betonar att det leder till kostnadsbesparingar, bättre kvalitet och ett mer hållbart arbetssätt.
– Allt handlar om att kunden ska fokusera på sin kärnverksamhet. Vi ser till att allt som har med hygien fungerar, avslutar Anna-Kari.
Jag fick förtroende för Sven Nyberg, på Hygiengruppen. Han vet vad han pratar om och Hygiengruppen är ingen stor drake. Jag gillar entreprenörskapet. Därför blir vi som kund blir inte en i mängden. -Säger Therese Svensson på Bra Mats lunchrestaurang i Danderyd i en intervju med Tidningen Krog.
Alltid roligt när man kan fånga upp artiklar om våra kunder och extra roligt blir det ju när man som företag blir omnämnd på ett positivt sett. Ett av våra stora serviceområden är ju allt som händer och sker i ett diskrum. Vi tillhandahåller allt ifrån maskiner till diskmedel och personal. Vi erbjuder helhetslösningar som inte bara effektiviserar utan löser både miljö, personal och ekonomiska frågor. Läs gärna hela artikeln och tveka inte på att ta kontakt med oss om du har frågor eller funderingar på vad vi kan göra för dig och ditt företag.
Restaurangbranschen är i konstant utveckling och hur du jobbar med utveckling är avgörande för hur du kommer att lyckas på lång sikt.
Hur jobbar du med förbättringar? Svaret på frågan säger antagligen ganska mycket om dig och din arbetsplats och hur den utvecklas med tiden. Det har skrivits hyllmetrar med böcker om företagsutveckling. Den ena modellen mer avancerad än den andra. Förbättringsarbete är komplext och berör hela organisationen. Å andra sidan kommer man ganska långt med vanligt sunt bondförnuft. Poängen är densamma; vi kan ständigt bli bättre.
Stefan Berggren på Hygiengruppen ser ett strukturerat förbättringsarbete som A och O för alla företag och nödvändigt för att överhuvudtaget ha ett existensberättigande på marknaden. Innan sommaren blev han klar med Hygiengruppens miljöcertifiering enligt ISO 9001 och ISO 14001.
– ISO 9001 är ett kvalitetssystem, där vi säkerställer att vi levererar det vi lovar våra kunder, men också ett system för ständiga förbättringar, säger Stefan. ISO 14001 är ett miljöledningssystem, för att se till att belastningen på moder jord ska bli så liten som möjligt.
Rent konkret innebär Hygiengruppens ISO-certifieringarna flera saker:
De ska öka andelen miljömärkta produkter till minst 60 procent. Och minska förbrukningen av disk- och rengöringsmedel hos sina kunder genom att installera vattenfilter.
– Vi gör det här för att leverera en bättre totalprodukt, säger Stefan och betonar att det inte bara är teori utan att det leder till praktisk nytta för krögarna.
Rent utan kemikalier
– Ta vår kund Vasamuseets restaurang som exempel. Där har man nu börjat städa utan kemikalier men med filtrerat vatten. Stefan ser ISO-certifieringen som en del i Hygiengruppens kvalitetsarbete. Lika viktigt är att kontinuerligt arbeta med kunskapen hos diskarna genom utbildningar, genomföra funktionskontroller och säkerhetsställa leveranser.
– Vi måste hela tiden fundera på vad som är nästa steg, avslutar Stefan.
Vasamuseet är Stockholms största turistattraktion vilket naturligtvis ställer höga krav på dess restaurang. Hållbarhetsfrågorna kommer högt upp på agendan.
– Vi tog ett styrelsebeslut på att öka fokus på vårt hållbarhetsarbete, säger Lotta Dracke och förklarar att man arbetar mycket med närproducerade råvaror, men även minskat sortimentet av olika rengöringsmedel, samt med förbrukningen.
– Vi städar våra golv och putsar fönster med rent vatten, säger hon.
Hygiengruppen som varit restaurangens leverantör i fem år har installerat Brita-vattenfilter i både disk- och städrum. Skurmaskinen tankas med filtrerat vatten.
– Ju fler sorters städprodukter man har desto större risk att dom används fel, säger Lotta och tillägger att man även plockat bort alla produkter som innehåller klor.
Restaurangen har under högsäsongen från maj till september mellan 500 till 1000 gäster om dagen. Med dom volymerna så har alla en miljöpåverkan.
– Vi oljar in matsalsborden, undviker snittblommor och byter nu ut matsalsmöblernas sittdynor istället för att köpa nya stolar, säger Lotta och konstaterar att hållbarhetsfrågorna även är viktiga för museet.
Alltid roligt att läsa att det arbete vi utför hos våra kunder är uppskattat även av deras kunder!
Hotell- och konferensanläggningen Marholmen har på bokningssidor fått bra betyg gällande städnin
Hotell- och konferensanläggningen Marholmen har fått höga betyg gällande städning på bokningssidor. Marholmen är en av våra HTM-kunder där vi erbjuder ett helhetskoncept med bemanning, rätt produkter och rätt utrustning. Vi är oerhört glada över att ha Marholmen som kund och att hotellgästerna är nöjda över städresultatet! På bilden ser ni Hygiengruppens medarbetare Håkan tillsammans med vår representant på Marholmen, Asghar Bali. Vill du ha mer information gällande vårt koncept HTM eller om du har några frågor, kontakta oss på: info@hygiengruppen.se 08-511 700 77