All inclusive på jobbet? Med Hygiengruppens HTM-program kan du fokusera på kärnverksamheten.
– Facility Management handlar om att kunden fokuserar på sin kärnverksamhet, säger Anna-Kari Hermansson på Hygiengruppen. Hon har över femton års erfarenhet från olika Facility Management-företag och är sedan årsskiftet ansvarig för Hygiengruppens Hygiene Total Management-program som riktar sig till hotell, konferensanläggningar och större restauranger.
– Idag har nästan inga större företag egen personal i receptionen, säger hon och berättar hur Facility Managementbranschen utvecklats under de senaste tjugo åren. Det började inom tjänstesektorn, med exempelvis bemanning av en reception, och fortsatte till industrisektorn där Facility Management blev en integrerad del av företagets produktion och värdeskapande verksamhet. Nu börjar även hotell- och restaurangbranschen se fördelarna och hur olika processer kan effektiviseras.
Det handlar om flöden – vad som ska göras, hur det ska göras och vem som ska göra det.Anna-Kari Hermansson
– Med Hygiengruppens Hygiene Total Management (HTM) tar vi ett helhetsgrepp på allt som har med hygien att göra, fortsätter Anna-Kari, från entrémattor, lokalvård, förbrukningsmaterial i form av papper och kem till tvätt och avfall.
På ett hotell kan Hygiengruppen exempelvis sköta både lokalvård, housekeeping, fönsterputs och nattportiertjänster, eller hjälpa köket med egenkontrollprogram. En form av all inclusive – fast på jobbet istället för på semestern.
– Det handlar om flöden – vad som ska göras, hur det ska göras och vem som ska göra det. Arbetet följs upp, säkerhetsställs och vi jobbar kontinuerligt med förbättringar, säger Anna-Kari och poängterar att för någon som inte arbetar med hygienfrågor på heltid är det svårt att hålla sig á jour med regler och utveckling från exempelvis Svensk miljöbas, Svanen, Krav eller ISO-certifieringar.
– Det viktiga är att man får ihop helheten, fortsätter hon och betonar att det leder till kostnadsbesparingar, bättre kvalitet och ett mer hållbart arbetssätt.
– Allt handlar om att kunden ska fokusera på sin kärnverksamhet. Vi ser till att allt som har med hygien fungerar, avslutar Anna-Kari.